Altra vegada les competències bàsiques!

Preparant la prova de competència matemàtica altra vegada

Principis del segon trimestre a 4t d’ESO. En aquest trimestre, a matemàtiques ens toca  treballar les proves de competències bàsiques de 4t d’ESO de cursos anteriors. Enguany es celebraran els dies 12 i 13 de febrer.

Cada any tinc la sensació que el fet ‘d’entrenar’ els meus alumnes per aquestes proves és una tasca feixuga per a mi i per a ells i fins i tot, a vegades trobo que realitzen aquesta pràctica sense trobar-hi el sentit. És evident que l’alumne ha de conèixer l’estructura de les proves i ha de saber de què se l’avaluarà, però no pel sol fet de repetir n vegades proves d’anys anteriors els resultats seran millors.

Fa uns anys en el meu centre vam treure uns resultats una mica per sota la mitjana de Catalunya en el bloc de mesura, espai i forma. Des de direcció se’ns va demanar com actuaríem l’any vinent per a revertir aquests resultats. Vam tenir una discussió al departament de matemàtiques i vam decidir que a 4t d’ESO, just abans de les proves, repassaríem i treballaríem les àrees de les figures planes i els volums dels cossos geomètrics més comuns. Això l’any següent ens va fer millorar resultats (caldria aquí també contemplar altres factors com és ara la promoció de l’alumnat, però aquest no és l’objectiu d’aquest article) i semblava que tothom trobava encertat el remei.

Des de llavors que hi vinc donant voltes. Quin sentit té ‘matxacar’ els alumnes altra vegada amb els mateixos exercicis d’àrees i volums si continuen sense saber aplicar els coneixements per a resoldre altres problemes? En aquest punt, se’m va acudir girar la truita i plantejar aquesta unitat de repàs de manera diferent.

25 centímetres quadrats o 25 centímetres cúbics?

Vaig plantejar la unitat com un petit projecte per a contestar dues preguntes clau:

  • Quin espai ocupen 25 centímetres quadrats?
  • Quin volum ocupen 25 centímetres cúbics?

Vaig intentar també, utilitzar la potencialitat del Geogebra per el disseny d’objectes 2D i el Tinkercad per el disseny d’objectes 3D per a finalment imprimir-los en 3D. Podeu trobar els detalls del projecte en aquest enllaç.

Una curiositat: mirant l’adreça de l’enllaç (quadrats cúbics) em ve el cap el fet que sempre hi hagi un cert grup d’alumnes que quan parlen del cub n’anomenen quadrat. Potser els hauria de contestar: enlloc d’un quadrat, et referies a un quadrat cúbic, no? 😉

Qualsevol comentari/suggeriment/esmena serà molt benvingut!

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *