Ja vaig parlar de l’avaluació en un altre post. Aquesta vegada però m’agradaria escriure sobre el que he anat aprenent i reflexionant al llarg de l’últim trimestre del curs passat confinada a casa.

 

Avaluar és un procés que s’executa en moviment

M’agrada córrer. Quan estic en moviment penso millor. Les idees flueixen mentre em moc per dins del bosc. Avaluar és el mateix. Avaluar, avaluar-se, és pensar-se un mateix en moviment. Com ho fa l’alumne mentre transita pel camí de l’aprenentatge? Va massa depressa i no es fixa en el paisatge? No duu el calçat adequat i per això els peus no se li aixequen gaire de terra? Ensopega amb cadascuna de les pedres del camí o al contrari, té estratègies per vorejar-les o saltar-hi per sobre? Té clar quin és el camí o va dubtant a cada moment, prenent una trajectòria erràtica que no sap on el porta?

 

I els docents? On som mentre l’alumne transita per aquest camí pedregós? A dalt de la muntanya, esperant que pugi en el temps establert? Enmig del camí, donant-li aigua, animant-lo i proporcionant-li consells que faran que les seves passes siguin més lleugeres i encertades?

 

A l’hora de fer un cim incert, què preferiríeu? Que el vostre acompanyant expert us esperés dalt del pic amb un cronòmetre o que us anés guiant sempre al vostre costat, donant-vos aigua, ànims i bons consells? Aquesta és la nostra feina!

 

Vídeos per reflexionar

Amb aquesta filosofia, vaig participar, com a ponent o com a oient, en 3 webinars/xerrades diferents que reflecteixen bastant aquest enfoc de l’avaluació. En aquestes trobades virtuals he après molt, i sintetitzant-ho diria que:

  • L’avaluació és un procés que passa en moviment
  • La finalitat de l’avaluació és fer l’alumne autònom per tal que s’autoreguli respecte els seus aprenentatges
  • Només  l’alumne (i no el professor/a) és capaç de corregir-se ell mateix
  • Sense emoció no hi ha aprenentatge
  • L’avaluació representa un feedback continuu cap a l’alumne
  • Tendim a obviar l’avaluació de procés i insistir massa en l’avaluació dels resultats
  • Metafòricament, no cal pesar la gallina cada vegada que se li ofereix menjar

 

Aquí deixo els enllaços als vídeos:

 

  1. Conversa amb Neus Sanmartí: “L’Escola a distància: ens preocupa com aprendre o avaluar?
  2. Eines digitals per a una avaluació formativa, de Jaume Feliu (Conferència inaugural de la IV Jornada de Cultura Digital #XTCD)
  3. Evaluación online del alumnado, amb Raúl Diego, Jorge Gaona i jo mateixa (Webinar organitzat per Additio, Wiris, Genially).

 

Us recomano que si no els heu vist, ho feu poc a poc, anant endavant i endarrera, perquè contenen molta informació.