Rúbrica d’avaluació d’un projecte Scratch
- by mdosil
- posted maig 24, 2017
Com avaluar un projecte Scratch tenint en compte tots els aspectes implicats en la seva elaboració? És una pregunta ben difícil que he trigat temps a poder respondre amb més o menys encert. És clar, cada projecte Scratch és diferent, i també l’edat de l’infant a l’hora de realitzar-lo hi té molt a veure. En aquest post intentaré donar pistes de com ho podem fer presentant un exemple concret.
El passat 6 de maig vaig participar al Robolot 2017 organitzant el segon repte Codeclub Robolot. El repte anava dirigit a estudiants de 3r fins a 6è de primària i l’objectiu era desenvolupar un petit projecte d’Scratch durant un temps determinat. Enguany, el repte que es proposava era construir un conte. L’estructura era bastant lliure però necessàriament el conte havia de començar amb la frase ‘Hi havia una vegada una guineu, un escarabat i una granota’ i havia d’acabar així: ‘i mai més ningú no en va saber res’. Podeu trobar el text íntegre del repte en aquest enllaç. La jornada va ser molt entretinguda i hi van participar un total de 26 nens i nenes que van programar durant 3 hores històries molt originals.
Així doncs calia avaluar els diferents projectes per tal de determinar-ne els guanyadors. La manera més simple i justa de fer una cosa com aquesta és elaborant una rúbrica. La rúbrica ens permet definir quins són els aspectes més rellevants d’un projecte i establir-ne una escala de valoració, que normalment va de 0 a 4. En el nostre cas, volíem avaluar tant la creativitat a l’hora d’escriure la història, en escollir els personatges i els escenaris com aspectes més tècnics referents a la programació. Després de pensar-ho molt, vam escriure la rúbrica següent:
Rúbrica d’avaluació del projecte Scratch ‘Creeu un conte’ | |||||
Puntuació/Ítems | Gens treballat (0) | Poc treballat (1) | Acceptable (2) | Bé (3) | Excel.lent (4) |
Creativitat |
El conte és copiat o reinventat d’un altre conte |
El conte és massa semblant a un conte ja existent sense la incorporació de nous elements |
La idea parteix d’un conte ja existent però s’hi afegeixen elements nous de collita pròpia |
La idea del conte és original |
El conte és totalment innovador i no parteix de cap conte ja creat |
Escenaris |
S’utilitza un sol escenari |
S’utilitzen diferents escenaris però sense massa sentit |
S’utilitzen varis escenaris amb una funció concreta. No hi ha ni pantalla d’inici ni de final |
S’utilitzen varis escenaris amb una funció concreta. Hi ha una pantalla d’inici o bé una de final |
S’utilitzen diferents escenaris per diferenciar diferents etapes del conte, incloent un escenari per a la pantalla inicial i un escenari per la pantalla final |
Personatges |
S’utilitzen personatges estàtics (sense canvi de vestit). Algun personatge no té funció específica |
S’utilitza algun canvi de vestit però els personatges continuen semblant estàtics |
S’utilitzen els canvis de vestit justos per a donar una lleugera sensació de moviment |
S’utilitzen canvis de vestit per a donar sensació de moviment |
S’utilitzen els canvis de vestit idonis per a donar sensació de moviment real als personatges adequada a cada situació del joc |
Programació del conte |
La programació del conte és totalment insuficient. El conte no aconsegueix l’objectiu desitjat |
Hi ha algunes incorreccions en la programació del conte que fa que hi hagi alguns errors. Molts blocs no són adequats i/o es podrien simplificar |
El conte funciona però hi ha 2 o 3 blocs que es podrien suprimir per fer l’estructura més simple |
El conte funciona però hi ha algun bloc que s’hauria de suprimir o simplificar per fer una estructura més simple |
Utilitza els blocs necessaris amb molta eficàcia i eficiència |
Ús de variables |
No utilitza variables |
Utilitza variables però de manera incorrecta |
Utilitza una variable de manera correcta |
Utilitza dues variables de manera correcta |
Utilitza tres o més variables de manera correcta |
Ús de condicionals |
No utilitza condicionals |
Utilitza condicionals però de manera incorrecta |
Utilitza un bloc condicional de manera correcta |
Utilitza dos blocs condicionals de manera correcta |
Utilitza més de dos blocs condicionals de manera correcta |
Trama argumental del conte |
El conte no té cap trama argumental |
La trama argumental és massa simple i inconnexa |
Hi ha una trama argumental senzilla |
La trama argumental és elaborada però no se’n diferencien les diferents parts |
El conte té una trama argumental molt rica i se’n diferencien les diferents parts |
Instruccions de funcionament |
No hi ha instruccions de funcionament |
Les instruccions són insuficients |
Les instruccions del conte són correctes |
Les instruccions del conte són clares i estan ben explicades |
Les instruccions del conte són riques i explicades amb detall |
Compleció del conte |
El conte no està quasi ni començat |
El conte no està acabat |
El conte està acabat però hi ha alguns detalls que serien millorables |
El conte està acabat |
El conte funciona perfectament i està totalment acabat amb vàries etapes a la trama |
D’aquesta manera, el jurat va poder valorar els treballs i deliberar seguint uns criteris ben objectius. L’avantatge d’escriure una rúbrica també, és que un cop utilitzada et permet veure si t’has deixat algun aspecte a valorar o al contrari, hi ha algun camp que és totalment superflu. Amb aquesta informació, es pot anar adaptant la rúbrica i per què no, un cop n’hem feta una, no costa gens elaborar-ne una altra per un projecte diferent. També podeu trobar aquí la rúbrica en format fulla de càlcul.